Milí studující, víme a uvědomujeme si, jak náročné období maturitních zkoušek pro vás je, a proto jsme pro vás připravili souhrn nejdůležitějších požadavků, znalostí a informací ke státní maturitní zkoušce z českého jazyka a literatury.
Úvod k ústní zkoušce: pokud se jedná o první zkoušku dne, představte se a sdělte komisi informace o vašem seznamu literatury – co vás bavilo, k čemu se chcete vrátit, co bylo na četbě náročné, co už nikdy nechcete číst… Poté sdělte číslo otázky (1 z 20), kterou jste si vylosovali. Komise vás usadí na tzv. potítko. Zde dostanete školou orazítkovaný papír na poznámky a pracovní list k vylosované knize. Informace si připravujete 15 minut. Na pracovním listu se nachází dva texty, první je umělecký, druhý neumělecký. Umělecký text se rozebírá 10 minut, neumělecký 5 minut. Po celou dobu zkoušky mluvte spisovně a na úrovni, získáváte za to bonusové body.
- kontextově povyprávět o autorovi a literární epoše/směru/skupině: charakterizace a zařazení autora do období, první či druhá polovina konkrétního století, znaky směru, témata a motivy autorovy tvorby, ocenění a zajímavosti
- uvést další díla a autorovy současníky: alespoň další 2 – 3 autorova díla + uvést autory ze stejného období (z našeho území i ze zahraničí)
- pohovořit detailně o tématu a motivech literárního textu: v knize obecně + v rozebíraném textu
- popsat časoprostor, atmosféru – ráno, noc, les, město, hřbitov, domov, 2. světová válka…
- charakterizovat postavy: především hlavní, zmínit vedlejší, pokud si nevzpomenete na jména, opište postavy vztahem k jiným postavám
- uplatnit poznatky z literární teorie: literární forma – próza (kapitoly, odstavce, věty), poezie (strofy, verše, rýmy), drama (jednání – dějství, scénář, promluvy, jednání postav, scénické postavy, dialogy) / literární druh – epika (děj, postavy, prostředí), lyrika (emoce, nálady, stavy mysli), drama / literární žánr – povídka, novela, balada, komedie, román, sonet… / kompoziční výstavba – chronologická, retrospektivní, rámcová, paralelní / vypravěč – vševědoucí, autorský, osobní, přímý, oko kamery + ich a er forma / lyrický subjekt – lyrický subjekt já, mluvčí básnického díla = autor díla / typy promluv – řeč přímá, nepřímá, polopřímá + monolog, vnitřní monolog, dialog / veršová výstavba – strofy, verše, druhy rýmu… / literární tropy – metafora, metonymie, personifikace, přirovnání, eufemismus… / literární figury – anafora, epifora, aliterace, epizeuxis…
- analyzovat jazykové prostředky textu a proč je autor zvolil: spisovnost – neutralita, knižní výrazy, termíny, přechodníky, archaismy, historismy, poetismy…, nespisovnost – expresivní výrazy (slova citově zabarvená), vulgarismy – šmejd, nářečí – rožni, slang – bajle z ájiny, argot – dal si lajnu a letěl, profesní mluva – pacoš exl, obecná čeština – von je pěknej…
- zařadit vylosovaný úryvek do kontextu díla: úvod, zápletka, závěr
- komunikační situace – komu je text určen (adresát) a proč vznikl? Za jakých okolností by byl text čten a kdo ho vytvárel?
- souvislost mezi výňatky – obsahují rozebírané texty společná témata / motivy? Pokud ano, popište je.
- hlavní myšlenka textu – vlastními slovy vystihnout, o čem text pojednává, reprodukce textu
- funkční styl – prostě sdělovací, administrativní, publicistický, odborný, řečnický + umělecký, ten se však rozebírá v první části zkoušky
- slohové postupy – informační, vyprávěcí, výkladový, úvahový, popisný, charakterizační
- slohový útvar – recenze, zpráva, plná moc, životopis, odborný článek, dopis…
- slohotvorní činitelé – objektivní X subjektivní
- kompoziční výstavba neuměleckého textu – odstavce, nadpisy, podnadpisy, odrážky, závorky, zdroje…
- jazykové prostředky a jejich funkce v textu – spisovnost X nespisovnost