Hodnocení klíčových kompetencí je nedílnou součástí moderní výuky. Nejde jen o známku, ale o sledování rozvoje dovedností, postojů a hodnot žáka. Mezi nejčastěji používané nástroje hodnocení patří:
✅ Pozorování (běžné i systematické – učitel sleduje práci žáka, jeho aktivitu, spolupráci, schopnost vyjádřit se atd.)
✅ Individuální rozhovory (slouží k reflexi, sebehodnocení, zpětné vazbě)
✅ Projekty (umožňují komplexní využití znalostí a dovedností)
✅ Hodnocení výsledků práce žáka (referáty, úkoly, testy, prezentace)
✅ Portfolio (složka prací žáka dokládající jeho pokrok)
Níže naleznete přehled klíčových kompetencí podle RVP a tipy, jak je lze hodnotit.
Kompetence digitální
- Co znamená:
Žák efektivně a bezpečně používá digitální technologie, vyhledává a hodnotí informace, dodržuje zásady online bezpečnosti. - Jak hodnotit:
- Zadávejte úkoly s využitím ICT (např. tvorba prezentace, práce s informacemi).
 - Sledujte, zda žák kriticky hodnotí zdroje.
 
 - Nástroje:
- Projekty (využití digitálních nástrojů).
 - Portfolio (digitální složka – práce v online prostředí).
 - Rozhovor (bezpečnost, autorská práva).
 
 
Kompetence k učení
- Co znamená:
Žák umí vyhledávat a zpracovávat informace, učí se efektivně, reflektuje vlastní pokrok. - Jak hodnotit:
- Sledujte schopnost žáka plánovat učení (např. vedení učebního deníku).
 - Zjišťujte, zda rozumí smyslu učiva (otázky: K čemu ti to bude?).
 
 - Nástroje:
- Pozorování při práci (např. jak žák řeší úkoly, zda si dělá poznámky).
 - Sebehodnocení – žák hodnotí vlastní pokrok.
 - Portfolio – obsahuje ukázky zpracovaných úkolů, reflexe.
 
 
Kompetence k řešení problémů
- Co znamená:
Žák rozpozná problém, hledá způsoby řešení, umí aplikovat získané znalosti. - Jak hodnotit:
- Zadávejte úlohy s více řešeními.
 - Sledujte, jak žák argumentuje při obhajobě svého postupu.
 
 - Nástroje:
- Projekty – praktické úkoly z reálného života.
 - Rozhovor – reflexe postupu žáka („Proč jsi zvolil tuto cestu?“).
 
 
Kompetence komunikativní
- Co znamená:
Žák se vyjadřuje srozumitelně, diskutuje, naslouchá, používá různé komunikační prostředky. - Jak hodnotit:
- Sledujte aktivitu při diskusi a schopnost naslouchat.
 - Hodnoťte kvalitu písemného i ústního projevu.
 
 - Nástroje:
- Pozorování při skupinové práci.
 - Hodnocení referátů, prezentací.
 - Rozhovory (zpětná vazba na komunikační dovednosti).
 
 
Kompetence sociální a personální
- Co znamená:
Žák spolupracuje, respektuje názory druhých, podílí se na práci skupiny. - Jak hodnotit:
- Sledujte, jak se žák zapojuje do týmové práce.
 - Zjišťujte schopnost přijímat i dávat zpětnou vazbu.
 
 - Nástroje:
- Pozorování (role ve skupině).
 - Sebehodnocení a vrstevnické hodnocení – jak žáci hodnotí spolupráci.
 - Projekty – úkoly vyžadující kooperaci.
 
 
Kompetence občanské
- Co znamená:
Žák chápe základní společenské hodnoty, práva a povinnosti, respektuje pravidla. - Jak hodnotit:
- Diskuse o aktuálních tématech (ekologie, etika, lidská práva).
 - Sledujte postoje žáka při řešení modelových situací.
 
 - Nástroje:
- Projektové úkoly (např. environmentální téma).
 - Rozhovor o názorech žáka na společenské problémy.
 
 
Kompetence pracovní (7)
- Co znamená:
Žák se učí odpovědně vykonávat pracovní činnosti, dodržuje bezpečnost a kvalitu. - Jak hodnotit:
- Hodnoťte dodržování termínů, kvalitu odevzdaných prací.
 - Sledujte schopnost využívat nástroje a materiály správně.
 
 - Nástroje:
- Praktické úkoly.
 - Portfolio (dokumentace postupu práce).
 - Sebehodnocení (reflexe vlastní práce).
 
 

