- závazný státem (MŠMT) vydaný dokument včetně přílohy pro vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením
- povinnou součástí ŠVP i školního řádu jsou pravidla pro hodnocení žáků
- povinnou součástí jsou společné výchovné a vzdělávací strategie vedoucí k rozvoji klíčových kompetencí žáků
Klíčové kompetence
- Kompetence k učení
- Kompetence k řešení problémů
- Kompetence komunikativní
- Kompetence sociální a personální
- Kompetence občanské
- Kompetence pracovní
- Kompetence digitální
Průřezová témata
- Osobnostní a sociální výchova
- Výchova demokratického občana
- Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech
- Multikulturní výchova
- Environmentální výchova
- Mediální výchova
Rámcový učební plán
Stanovuje počty hodin, které stát uhradí každému žákovi. Stanovuje rozmezí, kdy můžeme tyto hodiny rozdělovat do ročníků a vyučovacích předmětů.
Očekávané výstupy
Jejich dosažení na konci vzdělávání je závazné. U ZŠ jsou výstupy závazné na konci pátého ročníku a na konci devátého ročníku. Výstupy můžeme přesunout do ročníků nižších, můžeme ve školním vzdělávacím programu stanovit dílčí výstupy, které jim předchází, můžeme je integrovat, ale ani jeden z očekávaných výstupů stanovených v RVP nesmí chybět. Činnostní charakter: Žák vysvětluje, respektuje, samostatně využívá….“
Učivo je prostředkem k tomu, aby žák zdokonaloval očekávané výstupy.
Učitel má často špatný dojem, že smyslem jejich činnosti je probrat všechno učivo.
SWOT analýza
Postup, při kterém se získá společný názor na silné stránky a slabé stránky školy, na příležitosti, které se nabízí k využití i ohrožení
Cenné dokumenty
Výroční zprávy, školní kroniky a inspekční zprávy jsou materiály, které bychom rozhodně neměli při přípravě ŠVP přehlédnout.
Závazný obsah ŠVP:
- Identifikační údaje
- Charakteristika školy
- Charakteristika školního vzdělávacího programu
- Učební plán
- Učební osnovy
- Hodnocení žáků a autoevaluace školy
Průřezová témata
- tematické okruhy, které se nedají přesně a s jistotou zařadit do jednoho vyučovacího předmětu a o kterých se ví, že se svojí podstatou dotýkají více vzdělávacích oborů (na úrovni RVP), resp. vyučovacích předmětů (na úrovni ŠVP).
- Druhým parametrem je jejich závaznost. Zatímco učivo je v RVP doporučené, průřezová témata jsou povinná.
- Úvodní informace by měla obsahovat údaje o tom, ze kterých vzdělávacích oborů byl předmět vytvořen, které tematické okruhy průřezových témat jsou v něm obsaženy, ve kterých ročnících a v jakém rozsahu bude vyučován a zda se jedná o předmět povinný, volitelný nebo nepovinný.
Vzdělávací obsah v RVP je členěn do vzdělávacích oborů a oblastí. Nositelem očekávaných výstupů a učiva jsou vzdělávací obory.
Pravidla hodnocení žáků jsou součástí školního vzdělávacího programu.
Lekce 2 – Klíčové kompetence v RVP a ŠVP
- Klíčové kompetence znamenají především přesahy, souvislosti, propojení předmětů navzájem, propojení školy se životem žáků a společnosti, znamenají praktické využití vědomostí a dovedností.
- Neučí se učivo, ale kompetence.
- Klíčové kompetence = životní dovednosti (Životní dovednosti)
- Životní dovednosti v 1. osobě ZDE
- Funguje to tak, že učitel i žáci si neustále připomínají, že se domluvili na tom, že budou ve školní práci rozvíjet a využívat životní dovednosti, které učitel vždy ocení a okamžitě pochválí
- „Vidím, že jsi pomohl spolužákovi. Vnímám to, že využíváš svoji životní dovednost: Starám se o tebe.“ Funguje to bezvadně, atmosféra třídy se rychle mění a životní dovednosti jsou pro všechny naprosto konkrétní věcí.
- efektivním argumentem pro seriózní zpracování klíčových kompetencí v ŠVP je reálný život společnosti (stále jsme utvrzováni v tom, že někdo nebo něco mimo nás může výrazně ovlivnit naše životy)
- RVP pro obory středního odborného vzdělávání
- klíčové kompetence jsou popisovány prostřednictvím aktivních sloves
- klíčové kompetence jsou vzdělávací cíle žáků a jednoznačně z nich plyne, že za nejdůležitější je považováno to, co je schopen žák na konci příslušné etapy dělat, využít, prožívat, zaujmout postoje atd.
- RVP OV
kompetenci k učení
kompetenci k řešení problémů
komunikativní kompetence
personální a sociální kompetence
občanské kompetence a kulturní povědomí
kompetenci k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám
matematické kompetence
kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií
a pracovat s informacemi
odborné kompetence
- Průřezová témata v RVP obsahují ve své charakteristice část, které je propojuje s klíčovými tématy. Tuto vazbu musíme jako koordinátoři znát a při práci na ŠVP využít. Jedná se o nenápadnou podkapitolku s názvem Přínos průřezového tématu k rozvoji osobnosti žáka.
charakteristika ŠVP obsahuje:
· zaměření školy
· výchovné a vzdělávací strategie – společné postupy na úrovni školy, uplatňované ve výuce i mimo výuku, jimiž škola cíleně utváří a rozvíjí klíčové kompetence žáků
· zabezpečení výuky žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
· zabezpečení výuky žáků mimořádně nadaných
· začlenění průřezových témat
- Podobně, jako se učitelé zabývají společnými výchovnými a vzdělávacími strategiemi na úrovni celé školy, zabývají se jimi na konkrétnější úrovni vyučovacího předmětu. Jsou zkrátka postupy, kterými mohu rozvíjet kompetenci spolupracovat při kolektivních sportech nebo při uměleckých činnostech a nelze je uplatnit v matematice. Přesto jsou nesmírně cenné a efektivní a měly by být využity. Jen je nereálné je vnucovat všem. ŠVP rozhodně nemá být formální.
- 1) Co musím vidět, že žák dělá, abych mohl konstatovat, že dosáhl zamýšlené úrovně rozvoje té které klíčové kompetence? (hodnocení KK)
- 2) Co musím udělat jako učitel, aby žák prováděním určitých činností směřoval k rozvoji určité/často určitých klíčových kompetencí na zamýšlené úrovni? (společné výchovné a vzdělávací strategie)
- Doporučení pro stanovování Společných výchovných a vzdělávacích strategií:
– Plánovat na společnou práci dostatek času (včetně toho začít včas)
• Zajistit účast všech
• Zajistit spolupráci
• Znovu ověřit porozumění účelu klíčových kompetencí a jejich vztahu ke společným výchovným a vzdělávacím strategiím
• Důkladně zmapovat dosavadní účinné postupy a strategie používané na škole
• Ponechat dostatek času na společnou diskusi
• Stanovit reálné a splnitelné společné výchovné a vzdělávací strategie
Nástroje hodnocení klíčových kompetencí
- pozorování, individuální rozhovory, projekty, videozáznamy z činnosti žáků, hodnocení výsledku žaka, žákovské portfolio, hodnotící a koučovací rozhovory
- aspektem kritérií je jejich hodnotitelnost. Musíme být schopni rozhodnout, ano – ne případně do jaké míry.
Vraťme se k příkladu s komunikativní kompetencí.
Možné kritérium – Nepřerušuje promluvu druhých. (nikdy, většinou, občas, zřídka)
Další možná kritéria – Pozorně sleduje promluvu druhých a v případě nejasností klade doplňující otázky. (Jsme schopni rozhodnout, jestli žák sleduje a klade otázky. Jsou to konkrétní činnosti.)
- V základním vzdělávání je učivo chápáno jako prostředek k osvojení činnostně zaměřených očekávaných výstupů, které se postupně propojují a vytvářejí předpoklady k účinnému a komplexnímu využívání získaných schopností a dovedností na úrovni klíčových kompetencí.
- Jak se nazývá kapitola RVP, která představuje jejich určitou konkretizaci v popisu jednotlivých vzdělávacích oblastí? Cílové zaměření vzdělávací oblasti.
- Popis společných výchovných a vzdělávacích strategií, kterými hodlají učitelé přispívat k utváření a rozvíjení klíčových kompetencí žáků, by v ŠVP měl být ještě v jedné části (úrovni).
Která část ŠVP to je? v osnovách jednotlivých vyučovacích předmětů, v jejich charakteristice. - Klidové kompetence: souhrn vědomostí, dovedností, schopností, postojů a hodnot důležitých pro osobní rozvoj každého člena společnosti
- Klíčové kompetence nestojí vedle sebe izolovaně, různými způsoby se prolínají, jsou multifunkční, mají nadpředmětovou podobu a lze je získat vždy jen jako výsledek celkového procesu vzdělávání.
- V které části svého školního vzdělávacího programu učitelé popisují své společné výchovné a vzdělávací strategie na úrovni školy? v charakteristice školního vzdělávacího programu.
- KURIKULÁRNÍ DOKUMENTY. = pedagogický dokument, který vymezuje především koncepci, cíle a vzdělávací obsah dané etapy vzdělávání a vzniká na dvojí úrovni.
- RVP umožňují propojovat vzdělávací obsah, tak jak je popsán v jednotlivých vzdělávacích oblastech a vzdělávacích oborech, členění na vyučovací předměty, tak, jak je znaly generace učitelů i žáků
- Průřezová témata jsou součástí RVP ZV, RVP G i RVP OV, proto v dalším textu používáme zkratku RVP tam, kde není podstatné, o který RVP se jedná.
- Vzdělávání směřuje k cílům základního, resp. středního vzdělávání, které ve školním vzdělávacím programu obvykle ještě blíže specifikujeme v Charakteristice školního vzdělávacího programu. Zde, když popisujeme priority školy, případně její profilaci, je příležitost zdůraznit, které z těchto cílů jsou pro nás zvláště důležité a charakteristické. To, jak žáci těchto cílů dosáhli, budeme muset zhodnotit ve výstupním hodnocení žáků devátého ročníku, případně některých žáků pátého nebo sedmého ročníku, kteří odchází na víceletá gymnázia nebo taneční konzervatoře, jasným výstupem je maturita nebo učňovská (závěrečná) zkouška.
- U středních škol už je učivo v RVP stanoveno jako povinné. Škola rozpracovává hloubku a šíři obsahu v souvislosti s formulovanými výsledky vzdělávání a s časovou dotací toho daného předmětu
- Na jedné straně tedy stojí konkrétní výstupy (očekávané, dílčí, školní, výsledky vzdělávání) směřují k dosahování klíčových kompetencí, a to prostřednictvím společných výchovných a vzdělávacích strategií, které učitelé konkrétní školy společně, koordinovaně a systematicky při vzdělávání uplatňují. Na straně druhé je učivo, jehož určitá část je již v RVP ZV (a v RVP středních škol také) definovaná jako povinná v podobě tematických okruhů průřezových témat. Je důležité si uvědomit, že tematické okruhy průřezových témat jsou ve své podstatě učivem svého druhu. Průřezová témata sice souvisí s výstupy i klíčovými kompetencemi, ale svým charakterem mají nejblíže k učivu. Jak jsme již uvedli, je zařazení tematických okruhů průřezových témat popsaných v RVP do ŠVP povinné.
Přehled průřezových témat v RVP ZV
OSV – Osobnostní a sociální výchova
VDO – Výchova demokratického občana (toto není v RVP G)
EGS – Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech
MKV – Multikulturní výchova
ENV – Environmentální výchova
MED – Mediální výchova
Přehled průřezových témat v RVP OV
Občan v demokratické společnosti
Člověk a životní prostředí
Člověk a svět práce
Informační a komunikační technologiePro speciální vzdělávání se průřezová témata neliší od RVP daného vzdělávacího oboru pro žáky bez postižení.
Pro základní umělecké školy se v RVP ZUV se zařazením průřezových témat nepočítá.
- V našem prostředí jsou průřezová témata vedle klíčových kompetencí zřejmě nejnápadnějším projevem inovací v oblasti vzdělávacích programů
- Tematické okruhy každého ze šesti průřezových témat představují povinný obsah, který je dále členěn na dílčí témata. Ta však už nejsou povinná a představují vzdělávací nabídku, ze které si mohou pedagogové na školní úrovni vybírat nebo ji vhodně modifikovat. Závazně se tedy pracuje s kategorií „průřezové téma“ a „tematický okruh průřezového tématu“.
- Důsledně vzato to znamená, že se každé průřezové téma musí ve školním kurikulu a ve výuce objevit nejméně jednou na prvním a jednou na druhém stupni.
- RVP OV
- Občan v demokratické společnosti
- Člověk a životní prostředí
- Člověk a svět práce
- Informační a komunikační technologie
- skládá se z popisu čtyř uvedených průřezových témat.
- Každé téma je popsáno prostřednictvím charakteristiky průřezového tématu
Analýza ve škole
Koordinátor tvorby ŠVP nebo lektor vyzve účastníky semináře, aby si důkladně přečetli přehled průřezových témat (viz výše) napsaný na tabuli a seřadili zkratky těchto témat na svůj papír tak, jak jsou jim nejbližší. Tzn., že první napíší to téma, kterému zcela rozumí, chápou jeho obsah, vědí, kde a jak jej nejlépe uplatnit, znají metody, pomocí kterých s tímto tématem budou pracovat ve výuce žáků, jsou případně ochotni být členy mikrotýmu, který bude odpovídat za zapracování tohoto průřezového tématu do ŠVP.
- Charakteristika průřezového tématu je vlastně popisem vztahů průřezového tématu k jednotlivým vzdělávacím oblastem a oborům
- Průřezové téma je pouze název skupiny tematických okruhů, které mu dávají konkrétní obsah. Právě tyto tematické okruhy jsou tím, co je vymezeno jako povinné. I tyto tematické okruhy se však skládají z dílčích témat, která jsou sice jako příklady v RVP ZV popsána, ale která souží k výběru, modifikaci nebo inspiraci k doplnění.
- Je nutné zařadit do ŠVP v základní škole všechny tematické okruhy všech průřezových témat? Ano, je to vzdělávací obsah.
- Úrovně jsou tedy tři:
Průřezové téma (ENV – Environmentální výchova)
Tematický okruh (Ekosystémy)
Téma (Les – les v našem prostředí, produkční a mimoprodukční význam lesa) - Propojuje průřezová témata s klíčovými kompetencemi.
- Průřezová témata tvoří povinnou součást školního vzdělávacího programu. U středních škol je to jednoznačné.
- Začlenění průřezových témat popsat souhrnně v charakteristice ŠVP, podrobněji v charakteristice jednotlivých vyučovacích předmětů, a nakonec v tabulce, která popisuje očekávané výstupy, učivo a mezipředmětové vztahy a průřezová témata v jednotlivých ročnících.
- Velmi efektivním způsobem zařazení, který má už ve své podstatě jistou míru průřezovosti, jsou samostatné projekty, semináře, kurzy, bloky. Výhodou je vysoká efektivita, zpravidla také motivace a aktivní zapojení žáků. Nevýhodou jsou zpravidla velké nároky na přípravu ze strany pedagogů a také organizační problémy spojené se zásahem do obvyklého rozvrhu hodin
- V charakteristice předmětu by mělo být také v úvodu:vyučovací předmět je tvořen také tematické okruhy, které jsou v něm začleněny.
- DŮLEŽITÉ: Pro jasné charakterizování vyučovacího předmětu je důležité v charakteristice předmětu uvést, kromě jiného, která průřezová témata, jejich tematické okruhy a dílčí témata byla zařazena do vzdělávacího obsahu charakterizovaného předmětu. To by mělo být souhrnně vyjádřeno hned v úvodu charakteristiky. Např. Vzdělávací obsah vyučovacího předmětu Globální výchova je tvořen očekávanými výstupy vzdělávacích oborů xxxx a yyyy a dále tematickým okruhem tím a oním průřezového tématu takového a jiného atd.
Kromě toho je výhodné, když do charakteristiky vložíme přehlednou tabulku, kterou máme už v podstatě hotovou z předchozího kroku, jen z ní vytáhneme ta témata, která jsme přiřadili danému vyučovacímu předmětu. Tento postup zaručuje, že při posuzování shody RVP s ŠVP, bude mít ČŠI všechny jasné informace, z kterých prokazatelně plyne, že pokud se týká průřezových témat, jsou splněna všechny povinná pravidla uvedená v RVP.
- Ačkoli publikovat přehlednou tabulku zařazení tematických okruhů průřezových témat jako součást charakteristiky ŠVP není povinné, velmi to doporučujeme
- Průřezová témata lze do výuky zařadit několika způsoby. Lze vytvořit samostatný předmět, integrovat vzdělávací obsah do jednoho nebo více předmětů, zařadit různé kurzy, projekty apod. Formálně je v ŠVP tato část uvedena na dvou místech – v Charakteristice ŠVP a v Učebních osnovách.
- Volitelné předměty (semináře) musí být zmíněny v poznámkách k učebnímu plánu (viz Manuál, str. 97, často kladené dotazy). Vzhledem k tomu, že na většině škol je volitelná nabídka široká, zmiňuje se v učebním plánu pouze např. formou Volitelný předmět 1, Volitelný předmět 2… Konkretizace jednotlivých povinně volitelných předmětů může škola řešit jako přílohu ke školnímu vzdělávacímu programu
- Průřezová témata jsou založena na rozvoji postojů a hodnot žáka.
- Průřezová témata přispívají zejména k rozvoji klíčových kompetencí a k vytváření žádoucích postojů a návyků žáků v dané oblasti
- vhodně propojovat výuku základních předmětů s dalšími aktivitami, které jsou pro žáky zajímavé a neformální. Průřezová témata by tedy měla prolínat celým vzdělávacím procesem
- Je nutné zařadit do ŠVP všechny tematické okruhy všech průřezových témat? Ano, jejich zařazení je povinné..
- Musí být všechny tematické okruhy všech průřezových témat zařazeny v ŠVP II. stupně ZŠ? Ne.
- Která průřezová témata v OV se názvem shodují se vzdělávacími oblastmi v základním vzdělávání (RVP ZV)? Člověk a svět práce a IKT
Struktura a postavení osnov vyučovacích předmětů v ŠVP
- Do jaké míry jsou osnovy vyučovacího předmětu pro učitele závazné? Jsou zcela závazné, vše, co je v osnovách naplánováno, musí učitel ve výuce realizovat
- osnovy musí brát v úvahu profilaci školy a souvislosti mezi jednotlivými vyučovacími předměty a ročníky
- stanovení očekávaných výstupů (u SOŠ výsledků vzdělávání) na konci vzdělávací etapy. To je vše, co určuje stát. Na škole je rozplánovat dílčí výstupy v jednotlivých ročních tak, aby žáci dosáhli na konci vzdělávací etapy, pro kterou se plánuje, očekávaných výstupů – nejlépe plánovat odzadu od posledního ročníku
v charakteristice vyučovacího předmětu, kde by kromě jiného také mělo být uvedeno, ve kterém ročníku po kolika hodinách bude vyučovací předmět vyučován a zda se jedná o vyučovací předmět, který je povinný, či volitelný.
- Pokud vzniká několik vyučovacích předmětů z jednoho vzdělávacího oboru, je velmi důležité v charakteristice vyučovacího předmětu jasně sdělit, jakým způsobem se soubor očekávaných výstupů daného vzdělávacího oboru rozdělí, jaká je logika vzniku dvou nebo více vyučovacích předmětů. Jde-li o diferenciaci obsahovou – příkladem může být vznik několika vyučovacích předmětů ze vzdělávacího oboru český jazyk v ZV – Nauka o jazyce, Literatura, Praktická čeština (sloh a rétorika), atd. – výstupy se rozpadnou do několika sad, žádný se nesmí ztratit.
- Integrovaný vyučovací předmět záměrně propojuje vzdělávací obsah několika oborů na základě tematické blízkosti např. integrovaný předmět přírodní vědy slučuje fyziku, chemii, biologii, geologii)
- Každé průřezové téma (PT) se skládá z tematických okruhů (v RVP jsou zařazeny pod názvem PT).
- školní učební plán (ŠUP) stanovuje strukturu a názvy vyučovacích předmětů a jejich hodinové dotace.
Projektovaní pomocí nástrojů Duhový most a Spektrum
- na bázi programu Microsoft Excel
aby při tvorbě osnov vyučovacích předmětů byla zachována logika postupné výstavby dílčích a očekávaných výstupů. V praxi to znamená, že pomocí barev hned na první pohled vidíme, že červená je před oranžovou nebo žlutou, ale máme-li očekávaný výstup „žák využívá …“, tedy třetí hladina – využití (žlutá) až za výstupem „žák zhodnotí …“ – tedy hodnocením (fialová), pravděpodobně jsme někde udělali v plánování chybu. - ve školním učebním plánu ŠUP součet hodin v týdenním vyjádření ve všech předmětech a všech ročnících musí být v souladu s příslušným učebním plánem v RVP. Pokud se tedy ptáme, co všechno zkoumá ČŠI jako soulad RVP – ŠVP, tento soulad zkoumá určitě
- Je tedy dobré plánovat přehledně a stanovit přímo v učebním plánu a v charakteristice vyučovacích předmětů, že část vyučovacích hodin bude realizována jako součást školních projektů. U projektů je důležité, aby bylo zřejmé, jaké vzdělávací cíle/obsahy se těmito projekty plní.
- KRITÉRIA HODNOCENÍ:
Cíl, vzdělávací cíl, výstup – podle Slavíka se jedná o hodnotu žákových dispozic, kterou od vzdělávání požaduje společnost, učitelé i sami žáci a jejich rodiče formou zakázky a k níž se vztahuje školní hodnocení.
Kritérium – vlastnost, která se vyskytuje u více rozmanitých objektů a případ od případu nabývá různé míry hodnoty.
Ukazatel – je měřitelná hodnota určitého kritéria.
Praha – přednáška
- Téma mé závěrečné práce: Rozvoj digitálních kompetencí u žáků v hodinách českého jazyka a literatury na SŠ
- plánování /průběh /sledování / výsledky
- vztáhnout na ŠVP a učební osnovy
- jak se spolupracovalo s kolegy na zavádění digitálních kompetencí
- ve vztahu k ŠVP
- koordinátor ŠVP může být nesmírně užitečný v oblasti plánování personálního rozvoje školy, tím, že pomůže co nejpřesněji specifikovat, jaké typy dovednosti potřebují pedagogové pro úspěšné naplňování společně vytvořeného ŠVP
- ŠVP však přinesly řadu nových oblastí, které vyžadují další vzdělávání, sdílení zkušeností, vyhodnocování realizace, vzájemnou podporu
- Koordinátorovy znalosti toho, jaké dovednosti a znalosti jsou k realizaci ŠVP potřebné, jsou při sestavování plánu personálního rozvoje školy a plánu osobního rozvoje jednotlivých pedagogů nesmírně důležité.
- Obsahově vynikající a odborně dokonale připravené vyučování v prostředí učení nepřátelské atmosféry nebude mít téměř žádné výsledky a je to ze strany učitele obrovské plýtvání jeho potenciálem.
- Jasný vztah školního řádu a ŠVP je v oblasti hodnocení žáků. Oba dokumenty se musí k této oblasti vyjádřit.
- školní řády schvaluje školská rada, kdežto školní vzdělávací programy pouze projednává
- Na pozitivní, stimulující atmosféru školy může mít školní řád příznivý vliv jen tehdy, pokud vychází ze společně formulovaných pravidel. Cítíte ten rozdíl? Společně vytvořených a pravidel. Zákaz je, co se nesmí. Příkaz je, co se musí. Pravidlo je, co se má. Jde o nastavení normy. „U nás na škole tyhle věci děláme takto. U nás na škole je normální, že se v těchto situacích chováme takto.“
- frontální výuka není problém. Ten nastává tehdy, pokud je aplikována i v situacích, kdy se žáci při učení pohybují na vyšších hladinách vzdělávacích cílů.
- dimenze B, která je nazvána podle Benjamina Blooma, amerického psychologa, který už před půl stoletím přemýšlel o kategorizaci (taxonomii) vzdělávacích cílů a jejich návaznosti a vývoji. Dnes už je mnohem jasnější, že jednotlivé úrovně vzdělávacích cílů (charakterizované především složitostí mentálních operací) významně souvisí s procesy na buněčné úrovni, které bychom mohli nazvat „zahušťování neuronových sítí“.
- Bloomova taxonomie vzdělávacích cílů nebo taky Komenský po „americku“.
V zásadě můžeme rozhodnout, jestli je daná metoda vhodná spíše k:
– získávání vědomostí o dané věci,
– zapamatování,
– rozpoznání,
– vybavení, atd. nebo je to spíše metoda vhodná k
– rozvíjení tvořivosti.- Tvorba dokumentu ŠVP vyžaduje i formulovat společné výchovné a vzdělávací strategie jak na úrovni školy, tak na úrovni předmětů.
- Při volbě metody v konkrétní situaci je užitečné uvědomit si, co je cílem, podstatou učení a volit z těch metod, které mohou účinně podpořit jeho dosažení. Používat metody příslušné spíše jiným hladinám vede k menší efektivitě.
Podívejme se na typy inteligencí, které pojmenoval Gardner:
1. jazyková
2. matematicko-logická
3. hudební
4. tělesně-pohybová
5. prostorová
6. interpersonální (sociální)
7. intrapersonálnía nejen to…. emoční, naturalistická, spirituální.
Efektivní vzdělávání nastává, když:
- jsou stanoveny cíle, víme, proč a jakými cestami vedeme své žáky,
- vytvoříme podmínky pro vnitřní motivaci,
- poskytneme žákům dostatek příležitostí
O projektech lze tedy říci, že:
• jsou jednou z velmi účinných strategií, které vedou k efektivnímu učení u žáků,
• jejich podstatou je společné plánování a provádění aktivních činností žáky,
• při těchto společně prováděných činnostech se mohou uplatnit individuální předpoklady a schopnosti žáků,
• při realizaci projektů žáci aktivně nacházejí souvislosti mezi věcmi a jevy.- Kooperace je vzájemná pozitivní závislost jednotlivců – s tou se nerodíme, k té musíme dozrát
- Projektová metoda představuje vysoký stupeň integrace učiva jednotlivých předmětů do jedné činnosti a maximální přiblížení této činnosti reálnému životu.
- Etapy:
1) Příprava
2) Realizace
3) Vyhodnocení výsledků – nikdy nezapomeňme!! Povinnost zpracovávat koncepční záměr rozvoje školy je v právních předpisech zakotvena, byť trochu nepřímo. Jednak se o něm mluví v §8 vyhlášky 15/2005 Sb. kterou se stanoví náležitosti dlouhodobých záměrů, výročních zpráv a vlastního hodnocení školy:
(1) Vlastní hodnocení školy je vždy zaměřeno na cíle, které si škola stanovila v koncepčním záměru rozvoje školy a ve školním vzdělávacím programu …Další zmínkou je §158 zákona 561/204 Sb. – školský zákon:
(1) Školská rada
e) podílí se na zpracování koncepčních záměrů rozvoje školy- Toto je náš ŠVP,
- podle něj si vytváří učitelé svoje plány na školní roky,
- k jeho naplnění vybírají nejvhodnější organizační formy, metody, pomůcky, volí učebnice, projekty, vzdělávací akce,
- k němu vztahují hodnocení žáků,
- jeho naplňování je hodnoceno ve vlastním hodnocení školy,
- ukazuje se, že náš ŠVP má tyto silné stránky a tyto nedostatky,
- v Dlouhodobém záměru MŠMT a Kraje xxx byly formulovány nové cíle a priority,
- v naší obci, oboru se objevily nové příležitosti,
- ukazuje se, že budeme muset čelit některým ohrožením a že to bude mít dopad na náš ŠVP,
- náš ŠVP bude nutné změnit tak a tak, aby vyhovoval změněným podmínkám a aktuální situaci školy a potřebám žáků a jejich rodičů
Způsoby autoevaluace
Velikost školy (malá škola – velká škola)
Postoj k řízení změn ve škole (malá chuť něco měnit – snaha o rozvoj organizace)
Typ vedení (autokratické – demokratické – liberální)
Míra týmové spolupráce (nespolupracující individuality – tým)
Informace (málo informací o problematice autoevaluace – dobrá informovanost)
Podpora a metodické vedení (malá podpora, žádné vedení – dostatečná podpora, dobré metodické vedení)
Zkušenosti (žádné zkušenosti s podobnými aktivitami – velké zkušenosti)
- ŠVP jasně stanovuje vzdělávací cíle a záměry školy
ŠVP rozpracovává strategie k dosažení cílů výchovy a vzdělávání
V ŠVP jsou jasně vymezeny oblasti vlastního hodnocení školy
ŠVP vytváří možnosti rozvoje a využívání partnerské spolupráce s rodiči
ŠVP zahrnuje obsah a formy zabezpečení výuky mimořádně nadaných žáků
V ŠVP je dobře zpracovaná charakteristika pedagogického sboru
Dobře je rozpracováno základní učivo vymezené v RVP do ŠVP se promítly především:
· vize školy
· poslání školy
· priority školy- značnou liberalizací (rychlý rozvoj víceletých gymnázií, soukromého a církevního školství)
- Národní program rozvoje vzdělávání v ČR – Bílá kniha, Strategie vzdělávací politiky 2020 a 2030+
Je Strategie vzdělávací politiky 2030+ závazná pro MŠMT?
Ano, je to pro MŠMT závazný dokument, protože byl projednán a schválen vládou a tudíž je závazný pro příslušná ministerstva a ústřední orgány státní správy.
- To se týká i výročních zpráv a podobných dokumentů. Jejich obsah má být takový, aby poskytovaly zpětnou vazbu použitelnou pro zlepšování nebo udržování kvality. Co to znamená pro ŠVP a koordinátora? Výroční zpráva by měla shromažďovat informace a data o tom, jak se postupně mění podmínky vzdělávání na škole (materiální, personální, organizační, hygienické …), struktura a vstupní úroveň přicházejících žáků a především jaké jsou výsledky vzdělávání žáků, které významné akce byly realizovány. Sledováním výročních zpráv v časové řadě můžeme potom na základě relativně velmi objektivních údajů hledat a nalézat trendy a hledat odpovědi na otázku co v školním vzdělávacím programu (programech) měnit v závislosti na změnách podmínek vzdělávání, žáků a jejich vzdělávacích výsledků.
Obsah a zpracování výroční zprávy o činnosti školy
(1) Výroční zpráva o činnosti školy obsahuje vždy:
a) základní údaje o škole, jimiž jsou název, sídlo, charakteristika školy, zřizovatel školy, údaje o vedení školy, adresa pro dálkový přístup, údaje o školské radě,
b) přehled oborů vzdělání, které škola vyučuje v souladu se zápisem ve školském rejstříku,
c) rámcový popis personálního zabezpečení činnosti školy,
d) údaje o přijímacím řízení nebo o zápisu k povinné školní docházce a následném přijetí do školy,
e) údaje o výsledcích vzdělávání žáků podle cílů stanovených vzdělávacími programy a podle poskytovaného stupně vzdělání včetně výsledků závěrečných zkoušek, maturitních zkoušek a absolutorií,
f) údaje o prevenci sociálně patologických jevů,
g) údaje o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků,
h) údaje o aktivitách a prezentaci školy na veřejnosti,
i) údaje o výsledcích inspekční činnosti provedené Českou školní inspekcí,
j) základní údaje o hospodaření školy,
k) údaje o zapojení školy do mezinárodních programů,
l) údaje o zapojení školy do dalšího vzdělávání v rámci celoživotního učení,
m) údaje o předložených a školou realizovaných projektech financovaných z cizích zdrojů,
n) údaje o spolupráci s odborovými organizacemi, organizacemi zaměstnavatelů a dalšími partnery při plnění úkolů ve vzdělávání.
(2) Výroční zpráva o činnosti školy se zpracovává za období předcházejícího školního roku, s výjimkou základních údajů o hospodaření školy, a do 15. října se předkládá školské radě ke schválení. Po schválení školskou radou zasílá ředitel školy výroční zprávu do 14 dnů zřizovateli a zveřejní ji na přístupném místě ve škole.
- Zatímco Výroční zpráva je spíše souborem informací o prošlém školním roce, je vlastní hodnocení skutečně hodnocením. V tom je podstatný rozdíl. Hodnocení znamená především tři věci: Cíle – kritéria – hodnocení.
- https://www.edu.cz/rvp-ramcove-vzdelavaci-programy/
- řízení lidí, řízení času a řízení procesů
Může být školní vzdělávací programy archivovány?
Musí, je dokument, který má dlouhodobou, resp. trvalou hodnotu a ve spisovně školy je uložen se skartačním znakem „A“ a skartační lhůtou 10 let (případně 45 let).