Čeština k maturitě – Analýza textu

Úvod k ústní zkoušce: pokud se jedná o první zkoušku dne, představte se a sdělte komisi informace o vašem seznamu literatury – co vás bavilo, k čemu se chcete vrátit, co bylo na četbě náročné, co už nikdy nechcete vidět…

  1. kontextově povyprávět o autorovi a literární epoše/směru/skupině: charakterizace a zařazení autora do období, témata a motivy autorovy tvorby, ocenění a zajímavosti
  2. uvést další díla a autorovy současníky: alespoň další 2 – 3 díla a autory ze stejného období 
  3. pohovořit detailně o tématu a motivech literárního textu: v knize obecně + v rozebíraném textu
  4. popsat časoprostor, atmosféru – ráno, noc, les, město, hřbitov, domov, 2. světová válka…
  5. charakterizovat postavy: především hlavní, zmínit vedlejší
  6. uplatnit poznatky z literární teorie: literární forma – próza (kapitoly), poezie (strofy), drama (jednání) / literární druh – epika, lyrika, drama / literární žánr – povídka, novela, balada, komedie… / kompoziční výstavba – chronologická, retrospektivní, rámcová, paralelní / vypravěč – vševědoucí, autorský, osobní, přímý, oko kamery + ich a er forma / lyrický subjekt – lyrický subjekt já, mluvčí básnického díla / typy promluv – monolog, vnitřní monolog, dialog + řeč přímá, nepřímá a polopřímá / veršová výstavba – strofy, verše, druhy rýmu… / literární tropy – metafora, metonymie, personifikace, přirovnání, eufemismus… / literární figury – anafora, epifora, aliterace, epizeuxis…
  7. analyzovat jazykové prostředky textu a proč je autor zvolil: spisovnost neutralita, knižní výrazy, termíny, přechodníky, archaismy, historismy, poetismy…, nespisovnost – expresivní výrazy (slova citově zabarvená), vulgarismy – šmejd, nářečí – rožni, slang – bajle z ájiny, argot – dal si lajnu a letěl, profesní mluva – pacoš exl, obecná čeština – von je pěknej…
  8. zařadit vylosovaný úryvek do kontextu díla: úvod, zápletka, závěr
  1. komunikační situace – komu je text určen a proč vznikl?
  2. souvislost mezi výňatky – obsahují rozebírané texty společná témata / motivy? Pokud ano, popište je. 
  3. hlavní myšlenka textu – vlastními slovy vystihnout, o čem text pojednává 
  4. funkční styl – prostěsdělovací, administrativní, publicistický, odborný, řečnický + umělecký, ten se však rozebírá v první části zkoušky
  5. slohové postupy – informační, vyprávěcí, výkladový, úvahový, popisný, charakterizační
  6. kompoziční výstavba neuměleckého textu – odstavce, nadpisy, podnadpisy, odrážky, závorky, zdroj…
  7. jazykové prostředky a jejich funkce v textu – spisovnost X nespisovnost

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *