Školní maturitní komisař

  • Právo na uzpůsobení podmínek (PUP) vzdělávání a ukončování vzdělávání je žákům se zdravotním postižením nebo zdravotním znevýhodněním zaručeno zákonem
  • Školský zákon definuje žáka se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP) jako osobu, která k naplnění svých vzdělávacích možností nebo k uplatnění nebo užívání svých práv na rovnoprávném základě s ostatními potřebuje poskytnutí podpůrných opatření. Podpůrnými opatřeními se rozumí nezbytné úpravy ve vzdělávání
  • Vyhláška č.177/2009 Sb

  • Kategorizace podle typu vzdělávacích potřeb:
    • tělesné postižení (TP);
    • zrakové postižení (ZP);
    • sluchové postižení (SP);
    • specifické poruchy učení a ostatní (SPUO)
  • Skupina 1
    Žáci pracují se zkušební dokumentací bez úprav, tj. v běžném formátu se standardně tištěným textem.5 Žáci mají navýšen časový limit na řešení (o 25—75 %) a mohou používat kompenzační pomůcky

  • Skupina 2
    Žákům ve skupině 2 je navýšen časový limit (o 50—100 %) a zkušební dokumentace je upravována podle jejich potřeb. Úpravy se týkají především formální stránky (např. zvětšení písma, přehlednější úprava stránky, zvýraznění klíčových slov). V odůvodněných případech je možné provést i obsahové úpravy nebo nahrazení úloh, které jsou s ohledem na charakter žákova postižení neřešitelné.6 Žáci ve skupině 2 mohou zapisovat odpovědi přímo do testového sešitu nebo na volné listy záznamového archu
  • Žákům zařazeným do kategorie SP-2-N, SP-2-N-A a SPUO-2-N se zkušební dokumentace neupravuje a žáci zapisují své odpovědi standardním způsobem do záznamového archu. Ostatní uzpůsobení jsou shodná s uzpůsobeními pro žáky ve skupině 2

  • Skupina 3
    K uzpůsobením stanoveným pro skupinu 2 mohou žáci navíc využít služeb asistenta (netýká se žáků se SPU). Žáci se sluchovým postižením ve skupině 3 mají právo na tlumočení do/z českého znakového jazyka a navýšení časového limitu o 100 %.
  • navýšení časového limitu platí ve společné části MZ pro didaktický test, v profilové části MZ pro písemnou práci, přípravu k ústní zkoušce a k obhajobě maturitní práce.
  • Rozhodujícím kritériem pro zařazení žáka do jedné z kategorií není jeho diagnóza, ale funkční důsledek jeho zdravotního postižení nebo zdravotního znevýhodnění ve vztahu ke konání MZ.

  • Žáci s PUP MZ jsou testováni v učebnách odděleně od žáků intaktních (žáků bez postižení), a to z důvodu odlišného časového limitu, používání individuálních kompenzačních pomůcek a dalších uzpůsobení podmínek konání zkoušky (např. přítomnost asistenta).

  • Žáci ve skupině 1 a 2-N pracují se zkušební dokumentací bez úprav (tj. po formální ani obsahové stránce se neliší od dokumentace pro žáky intaktní populace). Ostatní žáci ve skupinách 2 a 3 pracují se zkušební dokumentací upravenou
  • Žáci ve skupině 1 a 2-N zapisují své odpovědi standardním způsobem do záznamových archů. Ostatní žáci ve skupinách 2 a 3 mohou své odpovědi zapisovat také přímo do testových sešitů, na volné listy záznamového archu, na počítači
  • Kompenzačními pomůckami jsou označovány pomůcky, přístroje a zařízení, které pomáhají zmírnit důsledek porušené funkce nebo kompenzují funkci zcela vyřazenou. Používáním kompenzačních pomůcek nesmí žákovi s PUP MZ vzniknout neoprávněná výhoda při konání zkoušky

  • Do protokolu komisař zaznamenává průběh MZ ve zkušebním místě na základě protokolů o průběhu MZ z učeben.

  • Jednotné zkušební schéma je časový harmonogram zkoušek SČ MZ, který vydává Ministerstvo

  • Školní maturitní komisař má v IS CERTIS zpřístupněn pro svou potřebu dokument obsahující JZS a další informace užitečné pro výkon své činnosti (adresu zkušebního místa, kam je vyslán, kontakt na ředitele školy, informace o plombách na bezpečnostní schránce).

  • Před prvním dnem konání zkoušek SČ MZ informuje komisař ředitele školy, kdy se dostaví do zkušebního místa.

  • V případě, že se komisař nemůže ze závažných důvodů do školy dostavit, bezodkladně telefonicky informuje ředitele školy a Centrum.

  • Před každou zkouškou se ředitel školy, komisař a zadavatelé dostaví do místnosti, kde proběhne předání zkušební dokumentace zadavatelům.

  • Komisař zkontroluje platnost jmenování zadavatelů (formát jmenování stanovuje ředitel školy).

  • Komisař zkontroluje neporušenost schránky se zkušební dokumentací za dohledu ředitele a zadavatelů. Při prvním otevření kontroluje neporušenost bezpečnostních prvků a číslo na závěsné plombě. Při druhém a dalším otevření kontroluje, zda čísla plomb odpovídají zápisu v záznamu o uložení zkušební dokumentace.

  • Ředitel školy otevře bezpečnostní schránku za dohledu komisaře a zadavatelů. Při prvním otevření zkontroluje dle přiložené výčetky úplnost jejího obsahu (žádný balíček se zkouškou prozatím nerozbaluje). Komisař kontroluje neporušenost balíčků se zkušební dokumentací.

  • Zkoušky SČ MZ se konají dle jednotného zkušebního schématu vydávaného MŠMT. Časový harmonogram zkoušek na daném zkušebním místě, čísla plomb, adresu zkušebního místa a kontakt na ředitele školy má komisař k dispozici v IS CERTIS.

  • Komisař před zahájením zkoušek informuje ředitele školy o čase svého příchodu do školy. Po svém příchodu do školy komisař zkontroluje řádné vyvěšení jmenných seznamů.

  • Komisař kontroluje platnost jmenování zadavatelů, neporušenost schránky, bezpečnostních prvků a balíčků se zkušební dokumentací a kontroluje čísla plomb.

  • Ředitel školy schránku otevírá a předává zkušební dokumentaci z ní zadavatelům proti podpisu v záznamu o předání zkušební dokumentace. Schránku následně plombuje a provádí zápis do záznamu o uložení zkušební dokumentace, který podepisuje společně s komisařem.

  • Komisař rozlepí obálku. Překontroluje, zda obsahuje prezenční listinu a všechny záznamové archy (vyplněné i nevyplněné) a zda jsou řádně vyplněny hlavičky každého záznamového archu. V případě zkoušek žáků s PUP dále zkontroluje, zda obálka obsahuje odpovědi zapsané jiným než standardním způsobem (které bude nutné předat řediteli školy k přepisu).
    2.Je-li výsledek kontroly v pořádku, potvrdí komisař převzetí zkušební dokumentace do příslušného záznamu o předání.
    3.Komisař zkontroluje protokol o průběhu MZ v učebně. Pokud obsahuje protokol připomínky žáků ke zkoušce, zkontroluje rovněž, zda se k připomínkám vyjádřil také zadavatel. Protokol podepíše a vloží do obálky. Obálku již nezalepuje.
    4.Ostatní dokumentaci ze zkoušky předá komisař řediteli školy.
    5.S obálkou odchází do místnosti s DDT (datový digitalizační terminál), kde provede digitalizaci zkušební dokumentace.
    6.

    Po digitalizaci komisař předá obálku řediteli školy a předání potvrdí do záznamu o předání zkušební dokumentace.

  • Zadávání zkoušek v učebně lze rozdělit do tří hlavních kroků – úvodní administrace, vlastní konání zkoušky a závěrečná administrace.
  • Komisař během zadávání provádí namátkové kontroly v učebnách (počíná si tak, aby byl zachován klid v učebně, zejména pak u poslechového testu z cizího jazyka). Po zadávání zkoušky od zadavatele převezme zkušební dokumentaci, zkontroluje obsah obálky, zkontroluje a podepíše protokol o průběhu MZ v učebně a vloží jej do obálky. Ostatní dokumentaci předá řediteli školy. S obálkou se přemístí na DDT pracoviště, kde provede digitalizaci zkušební dokumentace. Poté vše předá řediteli školy.

  • Komisař digitalizuje zkušební dokumentaci na DDT po tzv. „dávkách“. Jedna dávka odpovídá zkušební dokumentaci z jedné tzv. „učebno-zkoušky“, tj. z dané zkoušky z příslušné učebny (např. z testu z matematiky z učebny U1).

  • V jedné dávce se digitalizují:
    • záznamové archy (z dané „učebno-zkoušky“);
    • prezenční listina (z dané „učebno-zkoušky“);
    • protokol o průběhu MZ v učebně (z dané „učebno-zkoušky“)
  • Poté, co komisař provede digitalizaci zkušební dokumentace z „učebno-zkoušky“, odešle dávku do Centra, kde proběhne její další zpracování, včetně vyhodnocení záznamových archů.

  • Komisař digitalizuje dokumenty a odesílá dávky do Centra průběžně, tj. ihned po vykonání zkoušek

  • Vloží všechny záznamové archy, prezenční listinu a protokol do skeneru a klikne na tlačítko „Digitalizuj strany“.

  • Záznamové archy žáků s PUP MZ zařazených do skupiny 2 a 3 s výjimkou žáků zařazených do skupin SP-2-N, SP-2-N-A a SPUO-2-N obsahují kromě listů pro standardní zápis (s předtištěnými poli pro zápis odpovědí) také tzv. volné listy. Tyto volné listy se nedigitalizují, odpovědi z nich je nutné před digitalizací přepsat na listy záznamového archu určené pro standardní zápis (blíže viz samostatná kapitola tohoto modulu)

  • Kontroluje správnost digitalizace jednotlivých dokumentů a řeší případné chyby či nedostatky, které se zobrazují v levé liště aplikace. Dokumenty nesmí být např. otočeny o 180°, nesmí být zašedlé či jinak nečitelné. Nesmí chybět žádný z dokumentů ani žádný přebývat

  • Pokud se u dávky zobrazí stav „Odesílá se“ nebo „Odesláno“, probíhá proces správně a je možné digitalizovat další dávky, příp. se odhlásit. DDT však nesmí vypnout.
  • Veškerou dokumentaci z dané „učebno-zkoušky“ vloží do obálky a předá řediteli školy. Předání potvrdí do záznamu o předání zkušební dokumentace

  • Mezi alternativní způsoby zápisu odpovědí patří zápis do testového sešitu, na volné listy záznamového archu, na počítači (s následným tiskem na volné listy záznamového archu), příp. na Pichtově psacím stroji (tj. na braillský list).

  • Protokol o průběhu MZ ve zkušebním místě vyplňuje komisař na DDT v IS CERTIS.

  • Podkladem pro vyplnění jsou zejména údaje z protokolů o průběhu MZ v učebně. Do protokolu je nutné udělat zápis vždy, pokud protokol o průběhu MZ v učebně obsahuje závažné či jinak důležité informace k průběhu zkoušky. Obsahuje-li protokol o průběhu MZ v učebně připomínky žáků k průběhu zkoušky, zapíše komisař do protokolu o průběhu MZ ve zkušebním místě ke každé připomínce také své stanovisko a stanovisko ředitele školy.

  • Protokol lze vyplňovat průběžně. Schválení a tisk protokolu se provádí až po skončení všech zkoušek společné části ve zkušebním místě (kdy jsou všechny dávky ve stavu „Odesílá se“ nebo „Odesláno“).

  • Komisař následně v IS CERTIS vyplní také svůj výkaz výkonu činnosti. Postup pro vyplnění nalezne v metodice pro komisaře uložené v IS CERTIS. Po vyplnění protokolu a výkazu požádá ředitele školy, aby protokol a výkaz elektronicky schválil
  • Vytištěný protokol podepíše komisař i ředitel školy

  • Ředitel školy protokol archivuje. Přílohou protokolu jsou protokoly o průběhu MZ v učebně. Protokol o průběhu MZ ve zkušebním místě se nedigitalizuje.
  •